zaterdag 14 augustus 2010

Afvalloos boodschappen doen.

Steeds vaker wanneer ik in de supermarkt bij de groente sta erger ik mij enorm aan de hoeveelheid groente en fruit die voorverpakt is in plastic. Komkommers zijn blijkbaar tere producten ofzo en hebben behoefte aan een beschermlaagje. Ook paprika en broccoli zijn stuk voor stuk verpakt en aardappels zijn al langere tijd niet meer los te verkrijgen bij Albert Heijn of Super de Boer. Eigenlijk realiseerde ik me dat bijna alles wat tegenwoordig in de supermarkt te koop is verpakt is in plastic of een ander soort afvalproduct.

Na al enkele jaren met het idee rond te hebben gelopen ben ik afgelopen maandag (9 augustus) gestart met het boodschappen doen zonder afval. Ik verwacht dat groente, fruit en brood makkelijk te krijgen zijn zonder verpakking. Pasta en rijst zullen al een stuk moeilijker zijn. De kaasboer zal het waarschijnlijk geen probleem vinden om de gesneden kaas direct in een meegebracht bakje te doen. Meer problemen verwacht ik bij andere soorten broodbeleg en flessen sinaasappelsap of andere sappen. Tips zijn welkom!

5 opmerkingen:

  1. Goed initiatief!

    Wat ik nou raar vind is dat juist de biologische producten allemaal in plastic zitten verpakt.

    Ik begrijp de actie wel, om de grote wisseltruc en andere supermarkt technische redenen, maar met al dat plastic eromheen vind ik het niet echt biologisch meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat je al een stuk minder afval produceert als je brood koopt bij de bakker, groente bij de groenteboer en overige producten bij een kleine buurt supermarkt. In deze winkels zullen ze denk ik eerder bereid zijn het zakje of de prijs sticker weg te laten om je initiatief te steunen. Je hebt een grote biologisch / antroposofische supermarkt in Bergen, genaamd de Garve (www.degarvebergen.nl) daar hebben ze een hoop milieuvriendelijke producten en verpakkingen.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het brood koop ik inmiddels bij de bakker en de winkel van de groenteboer krijgt vrijdag een bezoekje. ik zal eens kijken hoever ik de winkeliers kan krijgen om stickers en bonnetjes weg te laten.

    bedankt voor je reactie en tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. echt super.
    ga je blog in de gaten houden. goed initiatief. moeten meer mensen gaan doen... wie ik??? ja misschien niet eens zo gek.

    Ik hou je in de gaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Arjen,

    Via via is jouw blog onder mijn aandacht gebracht. Ik werk bij Stichting Nederland Schoon, wij houden ons bezig met het zwerfafval issue en ik wil graag (per mail) met je in contact komen.

    Zou je mij een mailtje kunnen sturen? mbakker@nederlandschoon.nl

    Alvast bedankt!

    Marlies Bakker

    BeantwoordenVerwijderen